Week 1; Paradijs, stagiairebenen en Papiaments - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Marjolein Maas - WaarBenJij.nu Week 1; Paradijs, stagiairebenen en Papiaments - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Marjolein Maas - WaarBenJij.nu

Week 1; Paradijs, stagiairebenen en Papiaments

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

13 December 2012 | Curaçao, Willemstad

Lieve mensen,

Allereerst excuses voor het late verslag! Helaas hebben wij in ons huis nog geen wifi, waardoor ik maar af en toe op internet kan op openbare plaatsen of in het huis van andere studenten. Er wordt aan internet gewerkt dus hopelijk kan ik binnenkort vaker online.

Vorige week woensdag was het dan zover. We begonnen aan de grote reis. Rond 4:30 vertrokken we bepakt en bezakt richting Schiphol, waar ik afgesproken had met Jelle omdat hij in een hotel had overnacht. Aangezien het ochtend was hebben we samen ontbeten op Schiphol met moeders, Linda en de familie van Jelle. Na het ontbijt hebben we onze koffers laten sealen en wegen, de koffer van Jelle was iets te zwaar maar na wat aanpassingen hebben we onze koffers zonder problemen kunnen inchecken. Zelf waren we online al ingecheckt, waardoor je overal wat sneller doorheen kan. Toen was het tijd dat we door de douane gingen en dus kwam het afscheid. Dat was wel even lastig, het voelt zo definitief als je voor 3 maanden zo ver weg gaat!
Na een lange, ruim 9 uur durende, maar goede vlucht zijn we rond 14:45 geland op vliegveld Hato in Willemstad. De warme lucht kwam ons gelijk tegemoet, dat viel ff tegen met een lange spijkerbroek aan! Bij de douane hier op Curaçao duurde het behoorlijk lang, ik geloof dat we na 3 kwartier onze koffers weer hadden.
Buiten stond er een taxichauffeur ons op te wachten die ons naar ons huis bracht. We keken gelijk onze ogen uit, zo anders dan in Nederland! Bij ons huis stond de huisbaas ons al op te wachten door wie we vriendelijk ontvangen werden. Het huis is vrij primitief, maar netjes en schoon. We hebben helaas geen airco, maar wel ventilators dus dat scheelt toch een beetje. Nadat we onze koffers uitgepakt hadden en omgekleed waren zijn we naar een supermarkt gelopen om wat boodschappen. Daarna hebben we in een restaurantje aan de zee vlakbij gegeten, ik vrees dat we dat niet nogmaals doen aangezien er ratten op dat strand liepen.... Totaal vermoeid van de lange reis zijn we rond 22 uur gaan slapen. Of nou ja, slapen... Alle indrukken en de hitte zorgden ervoor dat ik weinig geslapen heb de eerste nacht.

De volgende dag hadden we afgesproken met Melanie en Marjolein, ook uit Zeeland, die hier inmiddels al 4 maanden zitten. Ze namen ons mee naar Saint Tropez, een beachclub met zwembad waar we heerlijk genoten hebben, wat een paradijs hier! 's Middags rond 4 uur werden we opgehaald door de eigenaren van het autoverhuurbedrijf, sindsdien hebben we een Kia Picanto, waar je eigenlijk niet zonder kan hier. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij de Tropen, een leuk restaurant waar het eten niet al te duur is. Daar kwamen nog meer Nederlandse studenten naartoe die Marjolein en Melanie al kenden, dus leerden we gelijk wat nieuwe mensen kennen. We zijn toen ook uit geweest met heel die groep naar Bermuda, een leuke club hier in Willemstad.

Vrijdag 7 december gingen we met Marjolein en Melanie alvast een kijkje nemen in het ziekenhuis, aangezien we nog niet wisten hoe laat we er afgelopen maandag zouden moeten zijn. Eenmaal bij het ziekenhuis aangekomen schrokken we best wel, het is een enorm oud gebouw en niet te vergelijken met de ziekenhuizen in Nederland. Na kennismaking met het hoofd opleidingen zijn we in de auto gestapt onderweg naar Santa Cruz. Er is daar echt een prachtig wit strand met helderblauwe zee, een echt paradijs. We zijn vanaf daar met een speedboot mee gegaan naar de Blauwe Kamer (een soort grot in de zee) en een strandje met zwart zand. We hebben daar een uur gesnorkeld, zie foto's. Het was een prachtige ervaring, echt super mooi!

Zaterdag hebben we afgesproken met Soraya en Vera, 2 klasgenootjes van ons die hier ook stage komen lopen en vrijdag aangekomen waren. Samen met Melanie en Marjolein zijn we naar Zanzibar geweest, een strand waar veel Nederlandse studenten komen. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij Wilhelminaplein en zijn we weer op stap geweest bij Bermuda.

Zondag zijn we overdag naar Cabana beach geweest om weer wat bij te kleuren en te genieten van het mooie weer. 's Avonds hebben we bij Marjolein en Melanie gegeten en zijn we op tijd naar huis gegaan omdat we de volgende dag om 8 uur op stage moesten zijn.

Maandag begon dan het echte leven; eerste dag stage. We werden ontvangen door het hoofd opleidingen en nadat we wat formulieren ingevuld en ondertekend hadden bracht ze ons naar de praktijkopleider van het ziekenhuis. We mochten ons omkleden (een uniform moesten we zelf meenemen en moeten we thuis al aan doen voordat we vertrekken) en kregen we nog wat uitleg. We mogen ons rooster zelf plannen, wat heel handig is aangezien we samen een auto huren en dus steeds dezelfde diensten kunnen draaien. Na een uur wachten werden we naar onze afdelingen gebracht. Ik sta op afdeling A2, dit is een nefrologie (nierziekten)/interne afdeling, maar eigenlijk komen er allerlei specialismen. De indeling in het ziekenhuis hier is namelijk naar klasse en niet naar specialisme. In klasse 1 komen de mensen die het meeste betalen voor de verzekering, zij hebben een privékamer met eigen badkamer en airco. Klasse 2 zijn tweepersoonskamers zonder airco en de gang waar je door loopt is eigenlijk een soort balkon-achtige galerij, je loopt dus eigenlijk buiten. Ik heb de eerste dag mijn ogen uit gekeken, het is bizar hoe groot het verschil is met het ziekenhuis in Nederland. Het personeel hier kan Nederlands maar praat onderling altijd Papiaments, wat ik totaal niet versta. De eerste 2 dagen had ik daar best moeite mee, gelukkig ging het vandaag een stuk beter en begin ik aan hen te wennen en zij aan mij. Het is hier roeien met de riemen die je hebt en ik zie dat maar als een uitdaging. Het is enorm wennen, maar we proberen het positief op te pakken en er voor te gaan.

Ik heb al enorm last van 'stagiairebenen', zo noemen ze benen vol met muggenbulten hier. Erg irritant, maar het schijnt dat je er naarmate je hier langer bent er steeds minder last van krijgt. Laten we het hopen....

Ik geloof dat ik nu zo'n beetje alles van de eerste week wel heb gehad, ik hoop dat ik er wat foto's bij kan zetten!

Ik zal proberen zo vaak mogelijk een verslag te plaatsen, dus tot snel!

Bon nochi!